Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u praktische info over een vakantieverhuur bij Agentschap Van Maldeghem. Heeft u nog een andere vraag? U mag ons steeds bellen of mailen. We helpen u zo snel mogelijk verder.

Vakantieverhuur

Reservatie en annulering

Standaard lopen onze verhuringen steeds van vrijdag (15u) tot vrijdag (10u).

Midweeks en weekends zijn vanaf 2 weken voor aankomstdatum boekbaar via onze website. Indien er dan toch geen weekend- of midweekperiodes verschijnen bij een bepaalde vakantiewoning, dan betekent dit dat de eigenaar niet wenst te verhuren voor periodes korter dan 1 week.

Voor andere afwijkende verhuurperiodes mag u ons steeds contacteren. We proberen dan zo goed mogelijk aan uw wensen tegemoet te komen

Inbegrepen:
- de huurprijs
- de reserveringskosten
- een beperkte annulerings- en vakantieonderbrekingsverzekering
- een glas- en brandverzekering
- wifi indien aanwezig in de vakantiewoning en binnen de limieten van het abonnement

Niet inbegrepen:
- energieverbruik (volgens tellerstand)
- optionele eindschoonmaak
- eventuele schade

Bij ontvangst van uw aanvraag mailen we u zo snel mogelijk het reservatiedocument en de aanvraag van het voorschot toe.

Om de reservatie te bevestigen wordt gevraagd om binnen de 5 dagen een voorschot ten bedrage van 50% van de huurprijs te betalen. Bij ontvangst van uw betaling is de reservatie definitief en sturen we u een bijgewerkt reservatiedocument toe. Bij niet betaling binnen de 5 dagen komt uw reservatie te vervallen.

Voor het resterende saldo ontvangt u betaaluitnodiging 2 weken voor aankomstdatum.

Bij een reservatie op minder dan een maand voor de aankomstdatum wordt gevraagd om het volledige bedrag te betalen.

 

De waarborg is afhankelijk van het type vakantiewoning (villa/appartement), de verblijfsduur en het seizoen (zomer/winter).

In de zomer varieert dit voor de meeste vakantiewoningen meestal tussen de 200,00 EUR en de 250,00 EUR. In de winter tussen de 200,00 EUR en 400,00 EUR. Voor de grootste vakantievilla's uit ons aanbod kan de waarborg wel hoger liggen.

De waarborg wordt binnen 6 weken na vertrek terugbetaald na aftrek van het energieverbruik, eventuele schoonmaakkosten en eventuele schade.

Het energieverbruik is niet ingebrepen en wordt via tellerstand tegen de marktconforme tarieven berekend.

De tellerstanden worden de dag van aankomst en vertrek genoteerd door een medewerker van het kantoor. De tellerlokalen zijn toegankelijk voor de huurder om eventueel een controleopname te maken.

De kost van het energieverbruik wordt afgehouden van de waarborg. Bij terugbetaling van de resterende waarborg zal de huurder een transparante berekening van het energieverbruik kunnen terugvinden.

De meeste vakantiewoningen in ons aanbod hebben lastminute voorwaarden. De lastminuteprijzen verschijnen 14 dagen voor aankomstdatum op de website.

De slaapplaatsen in de vakantiewoning zijn voorzien van een passend donsdeken en hoofdkussens. Het overige beddengoed dient de huurder zelf mee te brengen.

Handdoeken en washandjes zijn niet voorzien.

Indien gewenst kan u via lokale firma's rechtstreeks een bedlinnenpakket of handdoekenpakket huren. Bij reservatie hiervan kan u opgeven dat u via Agentschap Van Maldeghem een vakantiewoning huurt. De firma levert het pakket dan tijdig af in het agentschap. Zo hoeft u niet extra op te rijden.
Link Cleanwash: https://www.wassaloncleanwash.net/bedlinnen-verhuring--.html

Link Netwash: https://netwash.be/

 

Een babybed of een kinderstoel nemen veel bagageplaats in. Daarom kan u bij Agentschap Van Maldeghem een babybed of kinderstoel huren. De prijzen zijn afhankelijk van de verblijfsduur en zullen tijdens het boeken zichtbaar worden op het reservatieformulier.

Een beperkte annulerings- en vakantieonderbrekingsverzekering is inbegrepen. Mits voorlegging van de bijhorende attesten komt de annuleringsverzekering tussen in geval van ziekte, ongeval of overlijden. De vrijstelling ten laste van de huurder bedraagt 75,00 EUR.

Voor een volledige dekking raden we u aan beroep te doen op een extra annuleringsverzekering via uw verzekeringsmakelaar.

Bij een annulering niet gedekt door de verzekering proberen we in eerste instantie om de vakantiewoning aan iemand anders te verhuren. Als dit lukt tegen dezelfde voorwaarden, dan krijgt u de reeds betaalde som integraal terug. Bij een gedeeltelijke herverhuring van de geannuleerde periode of bij verhuring aan lagere voorwaarden (bvb als gevolg van een lastminute korting, dan wordt de huurder het verschil hiervan aangerekend. Indien het niet lukt om de vakantiewoning te herverhuren, dan is de huurder de volledige huursom verschuldigd.

Voor de villa's Stella Maris, Ursa Minor en Nobilis zijn afwijkende annuleringsvoorwaarden van toepassing. Deze staan vermeld in de advertentie van de betreffende villa's.

Aankomst en vertrek

Elke huurder wordt verzocht om de gehuurde vakantiewoning netjes achter te laten. De vakantiewoningen zijn voorzien van poetsmateriaal (enkel materiaal, geen producten).
Indien u geen zin heeft om zelf te poetsen, dan kan u tot 3 dagen voor vertrek een eindschoonmaak via de poetsdienst aanvragen. De kost voor deze eindschoonmaak wordt dan afgehouden van de waarborg:
- Studio: 65,00 EUR
- Appartement 1 slaapkamer: 75,00 EUR
- Appartement 2 slaapkamers: 85,00 EUR
- Appartement 3 slaapkamers: 95,00 EUR
- Villa 3 slaapkamers: 105,00 EUR
- Villa 4 slaapkamers: 115,00 EUR
- Villa 5 slaapkamers: 125,00 EUR
- Villa's met grote capaciteit: Nobilis, Stella Maris, Ursa Minor: 200,00 EUR
 

Let wel, bij een gevraagde eindschoonmaak via de poetsdienst vragen we wel om zelf de vaat te doen en de koelkast/diepvries leeg te maken
 

Inchecken is mogelijk tussen 15u en 17u30. Bij villa's met een hoge gastencapaciteit: Nobilis, Stella Maris en Ursa Minor is inchecken mogelijk vanaf 17u. Vroeger inchecken is enkel mogelijk op aanvraag. Contacteer ons hiervoor op +32(0)58 51 24 24 of via info@vanmaldeghem.be

Uitchecken dient te gebeuren voor 10u 's ochtends.

De sleutels kan u ophalen en afgeven in ons kantoor gelegen in Oostendelaan 5 - 8670 Sint-Idesbald (Koksijde).

Buiten onze openingsuren kan u de sleutels in onze brievenbus deponeren.

Bij een aankomst na 17u30 is het belangrijk dat u ons vooraf verwittigt. We leggen de sleutel dan ter beschikking in de sleutelbrievenbus aan ons kantoor. Aangezien we hiervoor enkele praktische afspraken moeten maken is het dus belangrijk dat u ons vooraf contacteert op +32(0)58 51 24 24 of via info@vanmaldeghem.be

Let wel, het gebruik van de sleutelbrievenbus is enkel mogelijk wanneer het saldo van uw reservatie werd volstort.

 

Indien er geen parkeergelegenheid is inbegrepen bij de gehuurde vakantiewoning, dan kan het een optie zijn om bijkomend een parkeerplaats of garage te huren. We hebben er meerdere in ons verhuuraanbod.

Indien u betalend wil parkeren langs de openbare weg, weet dan dat we in ons kantoor parkeerkaarten met een geldigheidsduur van 1 week verkopen aan een tarief goedkoper (30,00 EUR per week) dan de ticketautomaat. Dergelijke parkeerkaart kan enkel aangekocht worden door een klant die via het agentschap een vakantiewoning huurt en dit enkel tijdens de duur van de reservatie.

Bij aankomst ontvangt u van ons een overzicht van de ophaaldata voor de verschillende afvalfracties in gemeente Koksijde.

Tijdens vakantieperiodes zijn er meerdere ophalingen per week. Mocht er geen ophaling zijn de dag van vertrek, dan kan u uw restafval in gemeentelijke afvalzakken deponeren in de Molok containers. Bij uw aankomst ontvangt u eveneens een foldertje met de locatie van deze containers.

Gemeentelijke afvalzakken zijn per stuk te verkrijgbaar in het agentschap of de lokale Spar.

Algemeen

Mindervaliden zijn bij ons altijd welkom maar jammer genoeg hebben we momenteel geen vakantiewoning in aanbod die volledig is aangepast aan mindervaliden. Mogelijks is er een drempel aan de ingang of in de vakantiewoning zelf of is de lift in een appartementsgebouw aan de kleine kant.

U kan wel steeds een afspraak met ons inplannen om een pand voorafgaand uw eventuele reservatie vrijblijvend te bezoeken waarbij u kan nagaan of de vakantiewoning al dan niet geschikt is. Indien een bezoek niet mogelijk zou zijn, dan kunnen wij ook ter plaatse enkele opmetingen doen bvb drempels, deuropeningen, liften etc. en u deze telefonisch of per mail doorgeven.

Bij Agentschap Van Maldeghem is de minimumleeftijd waarop een vakantiewoning kan gehuurd worden 21 jaar. Indien huurder(s) niet in gezinsverband komen (bvb ouders/grootouders en kinderen) moet iedereen 21 jaar of ouder zijn.

Onze vakantiewoningen zijn allemaal rookvrij. Indien u rookt, dan is dit mogelijk op het terras of in de tuin.

In sommige panden is een huisdier toegelaten. Via de zoekfilter op onze website kan u de vakantiewoningen uitfilteren waar een huisdier is toegelaten.

We vragen wel om uw huisdier nooit alleen te laten in de vakantiewoning.

Bij een vakantiewoning met tuin vragen we om geen uitwerpselen van uw huisdier in de tuin te laten liggen.

Huisdieren zijn afhankelijk van het seizoen beperkt toegelaten op het strand. Meer info hierover kan u terugvinden op de website van Gemeente Koksijde via deze link: https://www.koksijde.be/honden

 

Schade en problemen

Mocht u bij aankomst, ondanks onze goede zorgen toch schade of problemen vaststellen, dan vragen we u om deze binnen de 24 uur aan het agentschap te melden. Bij voorkeur schriftelijk per mail met toevoeging van enkele foto's via info@vanmaldeghem.be

Voor dringende problemen buiten de openingsuren mag u steeds onze wachtdienst contacteren op +32 (0)58 51 24 24, uw probleem en telefoonnummer inspreken waarop we u zo snel mogelijk contacteren.

Mocht u iets vergeten zijn na vertrek uit de vakantiewoning, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Als we uw vergeten voorwerpen terugvinden houden we deze gratis 6 maanden bij in ons kantoor. U kan de vergeten voorwerpen dan binnen deze termijn komen afhalen. Indien gewenst kunnen we uw vergeten voorwerpen ook nasturen per post(pakket). De verzendingskosten houden we dan af van uw waarborg.

Verkoop

Verkopen

Ons kantoor is al sinds 1928 actief in Sint-Idesbald. We hielpen al honderden eigendommen van eigenaar veranderen. Met andere woorden, we kennen Sint-Idesbald door en door waardoor u zeker mag zijn van een marktconforme prijszetting.

Een schatting is de eerste stap voor een succesvolle verkoop. Nadat u contact met ons opnam komt de zaakvoerder langs voor de gratis schatting van uw eigendom en een uiteenzetting van onze werkwijze. Enkele dagen later ontvangt u een uitgebreid onderbouwd schattingsverslag waarin de prijs wordt gestaafd in functie van meerdere indicatoren zoals ligging, constructie, oppervlakte, bestemming, vetusteit, ...

Bij de verkoop van uw woning of appartement zijn meerdere attesten verreist:

  • Energieprestatiecertificaat (EPC)
  • Elektrische keuring
  • Asbestattest (voor constructies gebouwd voor 2001)
  • Bodemattest
  • Stedenbouwkundige inlichtingen
  • Kadastrale legger
  • Informatie overstromingsgevoeligheid
  • Certificaat stookolietank (indien van toepassing)
  • Wettelijk verplicht antwoord syndicus (indien mede-eigendom)

Indien u met ons in zee gaat nemen wij al deze administratie in handen. Dankzij structurele partnerships en gekoppelde software kunnen we snel een compleet dossier samenstellen wat een vlotte verkoop van uw eigendom faciliteert.

Standaard bedraagt de looptijd van een overeenkomst 6 maanden. Maatwerk is mogelijk want elk pand en elke cliënt zijn uniek. De modaliteiten bespreken we graag persoonlijk met u.

De termijn tussen ondertekening van het compromis en het verlijden van de akte bedraagt maximum 4 maanden.

Bezichtigingen zijn op afspraak. Aanvragen worden via het kantoor afgehandeld en op de agenda geplaatst. U krijgt als eigenaar op geregelde basis feedback over de eventuele reacties van bezoekers.

Kopen

We vragen uw bod schriftelijk over te brengen aan ons kantoor. U kan op kantoor een blanco formulier van bodgeving opvragen die u vooraleer te ondertekenen kan aanvullen met uw identiteitsgegevens, de hoogte van uw bod, de geldigheidsduur van uw bod en uw eventueel opschortende voorwaarden. Let wel, uw bod is bindend. Bij aanvaarding door de verkoper komt de verkoopsovereenkomst tot stand.

  • Voor de enige gezinswoning: 3% van de aankoopprijs
  • Tweede verblijf of bouwgrond: 12% van de aankoopprijs

Het ereloon van de notaris bedraagt gemiddeld 1% van de aankoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0.057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. Als er verschillende notarissen werken op dezelfde akte, dan verdelen ze het ereloon.

Administratieve kosten: de notaris moet wettelijk een aantal opzoekingen doen en administratieve formaliteiten vervullen waarvoor er provisie wordt gevraagd. O.a. fiscale, hypothecaire, stedenbouwkundige, kadastrale opzoekingen. Kosten voor neerleggen akte, hypothecaire inschrijving enz.

Op de erelonen en administratiekosten wordt nog 21% BTW gerekend.

Om een indicatie van de kosten te bekomen kan u de rekenmodule van fednot gebruiken: https://www.notaris.be/rekenmodules

 

Nieuwbouw

De aankoopprocedure van een nieuwbouwappartement of -woning (op plan) verloopt iets anders dan de aankoop van een  eigendom in herverkoop. Hieronder een overzicht van de verschillende stappen:

  1. De verkoopsovereenkomst: Zodra u beslist heeft om tot de aankoop over te gaan wordt de verkoopsovereenkomst opgesteld. In overeenstemming met de Woningbouwwet of de wet Breyne dient die verkoopsovereenkomst aan enkele strikte voorwaarden te voldoen. Bij ondertekening betaalt u een voorschot die op de derdenrekening van de notaris van de bouwheer wordt gestort.
  2. Verlijden van de akte: ongeveer 3 à 4 maanden later wordt de akte verleden op het kantoor van de notaris. Op dat moment betaalt u het grondaandeel samen met de schijven van de reeds uitgevoerde constructie.
  3. Facturatie in schijven: Na de akte factureert de bouwpromotor de constructie in schijven zoals opgenomen in de verkoopsovereenkomst (bvb na constructie kelder, na constructie verdiep, na constructie dak etc).
  4. De oplevering: Bij de oplevering wordt een proces-verbaal van oplevering gemaakt waarin alle punten worden overlopen en genoteerd. Er wordt ook een timing afgesproken om eventuele problemen aan te pakken. Vanaf deze datum start een periode van 1 jaar waarin je nog andere problemen kan aanhalen die u initieel niet opmerkte. De bouwpromotor is hier aansprakelijk voor en moet dit in orde brengen. Daarna volgt dan de definitieve oplevering en bent u als eigenaar zelf verantwoordelijk voor kleine gebreken en problemen. 

Een lastenboek is een document waarin informatie staat over de kwaliteit en afwerking van een eigendom die u op plan koopt. Het is een zo volledig mogelijke omschrijving van alle bouwonderdelen, die samen met het bouwplan een geheel vormt voor de bouw van een onroerend goed.

Koopt u op plan, dan koopt u aan een vooraf bepaalde prijs waarin een bepaalde graad van afwerking is voorzien. Zo weet u perfect wat u voor dit bedrag ontvangt. Het lastenboek is een document tussen bouwheer en koper en wordt samen met de verkoopsovereenkomst ondertekend. Het is juridisch bindend. Zo komt u als koper niet voor verrassingen te staan.

Syndic

Jaarverhuur